csütörtök, október 07, 2004

Retro - Utban Uj Zelandra

Udv Mindenkinek!
Hat eljutottam oda, hogy az eddig tortentekrol egy tobbe kevesbe reszletes osszefoglalast adjak.
Itt ugye most 11 oraval elorebb jarunk. A "most" persze nem azert fontos mintha 2 ora mulva nem 11 oraval elorebb lennenk. A "most" azert erdekes, mert megerkeztunkkor meg csak 10 ora volt a kulonbseg. Mielott valaki azzal a gondolattal allna elo, hogy itt gyorsabban forog a fold, hadd fessem a tudomanyos felvilagositas pasztelszinu pikturajat a magyar egboltra: ez azert van, mert mig Mo. a nyari idoszamitasban van, itt Uj-Zelandon (tovabbiakban NZ) most jovunk kifele a telbol (mondjuk eleg homoszexualis egy tel, de errol majd kesobb). erkezesunkkor meg teli idoszamitas volt, harom nappal kesobb azonban ataltunk a nyari idoszamitasra. Ekkor (es most is) beallt a normalis 11 oras kulonbseg. A zsenik mar persze elore gondolkodtak es a padbol kilogva jelentkeznek, hogy "tan' ba', tan' ba'", amikor Mo. atall a teli idoszamitasrta akulonbseg pontosan 12 orara fog noni. De ne szaladjunk elore.
Ott tartottam, hogy itt 11 oraval tobb van. Azaz vacsora, ket sor es egy konyak utan vagyunk es kihasznalom az NZ televizio magyarhoz hasonlo magas szinvonalat es elkezdek kicsit kimeritobben foglalkozni az utazas es az elso napok torteneseivel.
Kezdjuk.
25/9, szombat, az indulasunk napja
A gepunk delutan 4-kor indult Ferihegyrol. Elotte meg volt nehany dolgunk.
Peldaul vissza kellett vinni a "berautot" Csabinak. Hozzajarultunk a nemes celhoz, beletettunk kb 1000km-t. Igy megkozelebb kerult a VW Golf az 500.00km-hez. Amikor mi visszaadtuk 485.000km felett jart mar. Motor felujitas nelkul. Csabi, jelezz ha megvan az 500.
Ezutan elmentunk meg a pesti lakasunkba az utolso simitasokat elvegezni. Befejezni a csomagolast, elokesziteni mindent a berloknek.
A csomagolas befejezese bizonyult a legizgalmasabbnak. Elvileg fejenkent 20kg-ot lehet azsian keresztul turista osztalyon feladni. Ehhez jott meg az en KLM-es aranykartyam, ami meg 15kg-ot engedelyez. Plusz meg 10kg/1 darab kezipoggyasz is jatszhat. Ez osszesen 75kg. nekunk volt 60kg-nyi feladando, 2 darab gurulos kisborond egyenkent 17kg, ket hatizsak osszesen ugy 20kg es ket kamera taska 2-3kg. Ha ezt osszeadjuk ugy 115-120kg jon ki. Kicsit aggodtunk, hogy ezzel hogyan fogunk eljutni a vilag masik vegere. Raadasul az en hatizsakombol, mint egy antenna, kb 30cm-re kilogott egy rud teliszalami es egy rud csmege paprikas szalami. Persze egy nylonzacskaba volt, legalabb nem illatozott mindenfele, de igy is eleg mokas latvanyt nyojtottam. Ket megaborondot huztam, a gurulos kisborondot toltam, a hatizsak es az antenna a hatamon, a kamera a derekamon. Mar csak az a bizonyos viharlampa hianyzott.
Ferihegyen sikeresen becsekkoltunk, persze egy atgondolt trukkot alakalmazva. A gurulos kisborondoket kinthagytuk a szuleim kocsijaba, igy csak ketszer annyi kezipoggyaszunk volt mint amennyi szabad volt. Azonban ezen viszonylag egyszeruen atmentunk.
Amsterdamig nem is volt semmi kulonos. Tudtuk, hogy ha a pesti beszallast megusszuk, akkor viszonylag egyszeru lesz a dolog. Igaz Amsterdamban mar a hatizsak+gurulos+kamera kombinacioval kellett a beszallaskor a sztyuardeszek elott elvonulnuk, azonban utastarsaink, a tobbsegeben malaj szandokanhasonmasok neha meg minket is tulszarnyaltak a malhat illetoen. Igy a beszallitast vegzo foldi szemelyzet ingerkoszobet alulrol eppenhogy surolva sikerult a gepre beszallnunk. Raadasul KLM aranykartyamat szelesen meglengetve az elsok kozott leptunk a gepre, igy csomagjainknak a kozelunkben volt helyuk.
Az ulesunk maga mar hetekkel korabban le volt foglalva, igy sikerult egy veszkijarat szeket kivenni. Ez azert jo, mert itt nincs elottunk szek, kilehet nyujtani a labat. Meg egy par oras alvasra is van esely.
Es igy is lett.
26/9, vasarnap, erkezes Kuala Lumpurba
Par orat sikerult aludnunk. Nekem normalisan, kb. 6-7-et, Tania szo szerint parat.
Leszallas utan egy apro jegy adminisztracios kitero utan mind a 120kg-unkat sikerul egy repteri bevasarlokocsira felpakolnunk. Ki is eroltettuk a taxikig. Itt azonban megjelent egy apro kreativ feketelyuk es magaba szippantott ezernyi otletet. Hogyan lehet 120kg/2 kobmeter csomagot, egy nrmal meretu varandos not, egy normal meretu nem varandos ferfit, ja es egy sofort egy kozepkategorias autoba belapatolni.
Hat ugy nezett ki, hogy egy borond az elso ulesen felallitva, biztonsagi ovvel bekotve, egy gurulos a borond elott, egy gurulos a hatso ulesen Tania es koztem, a tobbi a csomagtartoban. A 6 uveg 6 puttonyos tokaji abban a borondben volt ami az anyosulesen utazott. Igy e nemes nedu nem csak a borond es a biztonsagi ov megnyugtato biztonsagat elvezte, de egy esetleges utkozes esten a legzsak is besegitett volna.
A szallodaba erve kezdtuk megerezni, hogy ez azsia. Bejelentkeztunk es probaltuk a csomagokat a szobaba feljuttatni. Sajnos nem sikerult a sajat csomagjainkhoz hozzanyulnunk, a hordarok mindent megcsinaltak a feherember helyett. Megkerdeztuk a recepcion mennyi borravalot szokas adni nekik. A lamer recepcios meg csak annyit mondott, hogy ez resze a szolgaltatasnak. Biztos haragban van a hordarokkal :-)
A delutant a 6 ora idoeltolodas kiheveresevel probaltuk tolteni. Tania igyekezett par ora alvast bepotolni, en pedid nagy kamera vasarlasi kalandomra keszultem fel. Indulas elott letoltottem harom Canon kamera (S1 IS, Pro1 es 300D) ertekeleset a dpreview.com oldalrol es ezeket tanulmanyoztam. Megvoltak az NZ es az USA arak, igy eleg jol be tudtam loni, hogy melyiket mennyiert edemes megvenni Szandokanfoldon.
Par ora bongeszes utan Tania is felebredt, ideje vacsorazni. Kaptunk egy 50%-os kedvezmeny biletat a szallodatol amit a szallo egyik ettermeben lehetett bevaltani. Jol nezett ki, bufe vacsora, gyerunk. A vacsora eros kozepest kapott tolem, foleg a sokfele tengeri kajak miatt.
A szomszed asztalnal ult egy ausztral pacak, akivel valtottunk par szot. Eppen Europabol volt hazatero felben, azonban o kicsit konnyebb csomagokkal utazott. ugyanis az osszes cucca bennegett egy Munchenbol Becsbe tarto Lufthansa gepben. Mar a levegobol fordultak vissza, a kifuton pedig az osszes csomag eleget. Errol a Lufthansa valahogy nem sietett a sajtot ertesiteni.
Vacsi utan 10 orakor mar agyban voltunk. Azonban az agyunk magyar ido szerint jart, delutan 4.
27/9, hetfo, Melaka
Mocorgasra ebredek. Az agy masikfele nem alszik. Tania felkel, kimegy wc-re. Visszajon. Megkerdezem mennyi ido van. Jon a valasz, hajnal 4. Eljen! Az atallas meg nem sikerult tokeletesen. Hajnal 4 = este 10 magyar ido es az agyunk szerint. Most mi legyen? Hala istennek van egy 24 oras film csatorna, meg hat a kameras olvasmanyommal sem vegeztem meg.
Fel 6 korul aztan sikerul vissza szenderulni par orara.
8:30-kor a vekkerre ebredtunk. Otthon fel 3. Egy elmeny.
Az ebresztesnek ket oka volt. Egyreszt, hogy mihamarabb ataljunk, masreszt meg dolgunk volt.
A szallodafoglalasunk egy csomagra szolt, amiben az ejszakakon kivul benne volt meg egy egynapos turista program is.
Hat ez kovetkezett.
10 orakor megerkezett a sofor-turista vezetonk, Mohamed. Egy kinai parral egyutt beszaltunk egy kisbuszba ahol Mohamed az o rendkivul erdekes akcentusaval bejelentette, hogy 180km-re megyunk Melakaba.
Mehamed eleg sokmindent meselt nekunk, volt olyan amit meg is ertettem. Amit nem ertettem, azt Taniatol kerdeztem, hogy "most mit mondott"? Neha a Tania tobbet ertett. De nem sokkal. Pedig emberunk beszelt angolul. Csak valoszinuleg az o malaj nyelve kicsit egyszerubb mint az angol, peldaul a mult idot valamu hulye kifejezessel mondta mindig, de mar nem emlekszem mi volt az.
A masik kina parossal mandarin kinaiul beszelgetett. Egy muzeumban pedig egy arab irast felolvasott nekunk. Ugyhogy azert nem volt rossz nyelvekbol az arc.
Melaka - a celpont - egy eleg regi es eleg meghurcolt varos. Malajzia tortenetebol szinte mindenbol kapott. Nem akarom itt reszletezni min is ment pontosan keresztul (bovebben itt), legyen itt annyi eleg, hogy eloszor a portugalokat kezdte erdekelni az a sokfele fuszer. Aztan jottek az okos hollandok, es ok probaltak megmondani, hogy hogyan lesznek a dolgok. Kesobb az angolok megkertek a hollandokat, hogy huzzanak el. Ekkor kezdodott a kanaan. Kiralyno meg a tobbi okossag.
Voltunk erdekes helyeken, egy muzeumban a malaj tortenelemrol (semmi nyoma nem volt Szandokannak vagy a Neoton Familianak), a chinatownban es egy utcaban ahol 100m-en belul harom vallas (hindu, budhista, muszlim) temploma is megtalalhato volt. Es bekeben tudnak egymas mellett elni.
Delutan egy iszonyat esoben ertunk vissza Kuala Lumpurba. Monszun volt, minden nap menetrendszeruen erkezett meg az eso 5 es 6 ora kozott. Erdekes, hogy a varosokban a jardaszegely kb ketszer olyan magas mint magyarban, kb 30 cm, hogy el tudja vezetni az esovizet.
Este elmentunk egy-ket bevasarlo kozpontba felmerni a kamera piacot. De errol majd kesobb.
Ugy dontottunk a varosban, a helyiekkel egyutt fogunk vacsorazni. Akkuratosan ki is valasztottunk egy ettermet. Valami gombalevest meg fincsi kiralyrakot ettunk. A vacsora folyaman akkora csotanyt lattam az etteremben, mint meg soha eletemben. Tania eloszor a szeme sarkabol azt hitte eger. A pincer nagystiluen csak eltaposta.
28/9, kedd
A csotany gyozott.
De errol majd legkozelebb.
Jo ejszakat!

Nincsenek megjegyzések: